VIEW

READ MORE

Een brandbook geeft richting in het bouwen van een sterk merk

BRANDBITS - Teun

Geschreven door

Teun Joosen

Digital designer
Updates • 5 maart 2024
Reclamebureau in Turnhout heeft overleg met designers over logo ontwerp

Het bouwen aan een sterk merk vraagt om tijd, energie en aandacht. Vaak is een (re)branding-traject het vertrekpunt, waarin wordt ingezoomd op de merkstrategie en de positionering naar de buitenwereld. Niet voor niets zijn consistentie, authenticiteit en onderscheidenheid hierin belangrijke elementen om invulling aan te geven. Hoe zorg je er namelijk voor dat jouw merk herkenbaar is? Op een consistente manier wordt ingezet, waarbij je anders communiceert dan jouw concurrenten? Een brandbook geeft antwoord op al deze vragen, biedt houvast en geeft richting.

Wat is een brandbook?

First things first! Wat is een brandbook precies? Een brandbook vertaalt de merk- en visuele identiteit en verbale identiteit in een duidelijk overzichtelijk bestand. Andere woorden voor een brandbook zijn brand guide, style guide, merkbijbel en huisstijlhandboek. Een brandbook vertelt het verhaal van jouw merk van A tot Z en beschrijft het merk in woord en beeld. De kracht van een sterk brandbook is dat dit duidelijkheid schept, sturing geeft, betekenis biedt en inspireert.Gelukkig voor jou is dit iets waar we een en ander over weten! Het antwoord ligt in het veranderende van onze benadering van consumenten en het omgaan met hen als menselijke wezens. Het digitale landschap gaat niet echt over technologie. Nee, het gaat om relaties. En we hebben het ook niet over de “alleenstaande, getrouwde of het is beschadigde” soort relaties.

Waarom geen enkel merk zonder brandbook kan?

In het bouwen aan een sterk merk is het zaak dat je ervoor zorgt dat iedere uiting en contactmoment bijdraagt aan – en in lijn ligt met – het merkbeeld dat je wilt uitdragen. Een brandbook is de rode draad in alle keuzes die je maakt en alle middelen die je als bedrijf inzet. Zie het brandbook als een guideline voor al jouw strategische en creatieve keuzes en toepassingen. Het vormt de basis voor al jouw marketing- en communicatie-uitingen en geeft hiermee invulling in de consistentie, authenticiteit en het onderscheidende vermogen van jouw merk.

Een brandbook biedt niet alleen extern houvast, maar zorgt er ook voor dat medewerkers intern op één lijn zitten en vanuit een rode draad communiceren en handelen. Wij raden dan ook altijd aan om een brandbook intern te delen, zodat medewerkers de kans krijgen om het merk te ‘ademen’ en hiernaar te handelen.

Welke onderdelen bevat een brandbook?

We hoeven je hopelijk niet meer te overtuigen van het belang van een brandbook. Tijd dus om daad bij het woord te voegen en daadwerkelijk een brandbook op te stellen. Welke elementen bevat een brandbook? De inhoud van een brandbook wordt verdeeld in een merk- en visuele identiteit en verbale identiteit. In de merkidentiteit worden onder andere ingegaan op de missie, visie, kernwaarden en de doelgroep. Het doel van de merkidentiteit in het brandbook is het het creëren van draagvlak binnen het bedrijf en in een logische uitleg te voorzien waarom je de dingen doet, die je doet. Waarom ben je ooit bent begonnen en wat zijn de drijfveren hierachter?

 

  • Missie: waarom doe je wat je doet?
  • Visie: waar wil je over x jaar staan met jouw bedrijf. Welke doelen wil je bereikt hebben?
  • Kernwaarden: waar sta je voor?
    Merkbelofte: wat wil jouw merk aan de wereld geven?
  • Merkessentie: wie ben je en waar staan je voor?
  • Positionering: hoe positioneer je jezelf
  • Doelgroep: wie is de doelgroep?

 

Naast de merkidentiteit wordt in het brandbook ook de visuele identiteit beschreven. In dit gedeelte van het brandbook komt de huisstijl meer naar voren. De huisstijl is hetgeen waar klanten jouw merk aan herkennen. Klanten hebben een bepaalde associatie met jouw huisstijl. Zo zijn de kleuren blauw en geel onlosmakelijk verbonden met IKEA. Andere elementen die te maken hebben met de visuele identiteit, gaan over het logo, het lettertype, vorm en vormgebruik de stijl van fotografie en de afbeeldingen. Wanneer we het hebben over de visuele identiteit, kunnen deze onderverdeeld worden in visuele elementen en tekstuele elementen.

De route om te komen tot een brandbook?

Het is goed om te realiseren dat in de ontwikkeling van een brandbook, een heel proces vooraf gaat. Dit proces omschrijven wij bij Brandbits als de merkstrategie. Onder deze paraplu vallen de merkidentiteit, visuele identiteit en het communicatieconcept. Pas wanneer al deze stappen zijn doorlopen, wordt door onze designer, brand marketeer en marketing strategist een brandbook ontwikkeld. Een blauwdruk van wie je bent en op welke wijze je dit uitstraalt. Geloof ons; het brandbook bevat precies de energie en houvast die jouw merk nodig heeft.

Aan de slag met een brandbook? BRANDBITS® neemt dit graag voor je uit handen.

Wil je aan de slag met een brandbook? Of ben je hier nog niet aan toe en wil je eerst liever aan de slag met een gedegen, creatieve merkstrategie? Wij staan graag voor je klaar en bouwen graag met je mee aan een sterk merk. Niet snel en ondoordacht, maar bit by bit. Neem vrijblijvend contact op.