VIEW

READ MORE

Merkidentiteit

De merkidentiteit is het gezicht en stem van jouw merk. Het omvat de unieke kenmerken en persoonlijkheid die een merk definiëren en onderscheiden van anderen.

De merkidentiteit van jouw merk

Merken kunnen we vergelijken met personen. Elk individu heeft een eigen naam, een ander gezicht, een variërende kledingstijl en een unieke manier van communiceren. Als je erover nadenkt, ieder persoon is uniek.Voor jouw merk geldt hetzelfde, alleen op een andere manier. Denk hierbij aan eigenschappen zoals, het logo, de visuele identiteit, tone of voice, de drijfveer van de organisatie en waar ze voor staan. Om een sterk merk te ontwikkelen is de consistentie van deze elementen essentieel. Een merk vanaf scratch opbouwen dat opvalt, is geen gemakkelijke opdracht.

​Van strategie tot identiteit​

De merkidentiteit is het verlengde van de merkstrategie. De unieke positionering die daar wordt geformuleerd komt terug in woord en beeld binnen de merkidentiteit. De merkidentiteit komt tot leven door de activatie van een merksysteem welke bepaalt hoe een merk oogt, voelt, spreekt en beweegt. We zetten ideeën om in krachtige concepten en een uitgesproken merk. Binnen de merkidentiteit bepalen we de kleur, logo, naming en vele andere zaken van het merk.

“Na 27 jaar was het tijd voor een nieuwe huisstijl voor gemeente Moerdijk. Het resultaat is een doordachte en goed onderbouwde huisstijl die herkenbaar, eenvoudig en krachtig is. Dit past perfect bij Moerdijk.’”

Connie Polak
Communicatie-adviseur gemeente Moerdijk

Herkenbaar, onderscheidend en relevant

De merkidentiteit is dus het visuele en verbale aspect van een merk. Een sterke merkidentiteit versterkt de herkenbaarheid en aanwezigheid van een bedrijf. Naast het onderscheidende vermogen bouwt consistente branding vertrouwen op bij consumenten. Een sterk merk straalt geloofwaardigheid uit en wekt vertrouwen, wat essentieel is voor het aantrekken en behouden van klanten.

Merkidentiteit en grafisch systeem
Merkidentiteit en huisstijlhandboek maken

De kern van de merkbeleving

De verbale identiteit, de visuele identiteit en de motion identiteit van een merk vormen de kern van zijn communicatie en merkbeleving. Ook hierin zit de kracht van consistentie. Ons doel is merkidentiteit te maken waarbinnen de verschillende onderdelen naadloos op elkaar aansluiten. 

Cases met
merkidentiteit